Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byznys je válka – anebo ne?

27. 05. 2017 8:35:54
Podnikání je pro muže obrazem boje. Je to přirozené vyjádření jejich přirozené agresivity... Žena ví, že všechno kolem nás i my samotní procházíme neustálým cyklem aktivity a odpočinku, růstu a poklesu, dne a noci, úspěchu a neúspěc

Některé věci nejsou takové, jaké se na první pohled zdají. Možná máte pocit, podobně jako jsem ho měla dlouho já, že McDonald’s je sice nekvalitní, ale velmi úspěšný byznys, za kterým stojí genialita jeho zakladatele Raye Kroce (který byl mimochodem synem českého emigranta).

Nedávno jsem ale zhlédla film The Founder (Zakladatel). Je to film právě o Rayi Krocovi – a nezobrazuje ho úplně v lichotivém světle. Jak to ve skutečnosti bylo nebo nebylo, to už se dnes asi nedozvíme, nicméně je to celkem jedno a film určitě stojí za zhlédnutí.

Ve filmu totiž proti sobě stojí dva druhy podnikání. Nazvu ho mužským a ženským, ale jsem si vědoma toho, že to nemusí být přesné, jen přibližné. Ray Kroc je symbolem toho mužského druhu podnikání. Má velké ambice a dokáže si za nimi jít, a to bez ohledu na prostředky, které volí. Chce růst a růst a nic mu není dost. Chce víc a víc. A tak sice na jednu stranu chytře objeví, jak místo hamburgerů vydělávat na realitách (pronájmu pozemků pod prodejnami), což mu umožní financovat rychlou expanzi. Ale na druhou stranu také objeví, jak ošidit původní receptury, aby suroviny byly levnější a on víc vydělal.

Proti němu stojí bratři McDonaldové, od nichž si původně Kroc koupil první frančízu (zakladatelem firmy McDonald’s tedy Kroc rozhodně není!). McDonaldovic firma začínala jako rodinná – a stavěla na kvalitě přípravy i kvalitě surovin. To je tedy ta ženská strana podnikání – naše máma nebo babička, která ty koláče nikdy neošidí a vždycky je dělají s láskou, a proto jsou tak skvělé. (Ale přitom i McDonaldové dokázali přemýšlet pokrokově a vymyslet skvělý efektivní způsob přípravy.)

Bratři-skuteční zakladatelé nakonec nemají šanci. Vlk nikoli z Wall Streetu, ale z Illinois je převálcuje a připraví o všechno... V klíčové scéně na záchodě v právnické firmě (poté, co bratry de facto připravil o jejich firmu, jméno i iluze), se mezi jedním z bratrů a Krocem odehraje rozhovor, který jasně popisuje rozdíl mezi mužským a ženským businessem: „Hoši,“ říká Kroc (jak to vnímám já), „byznys je válka. A vy do něj nepatříte. Nebo byste byli schopni udělat takovou sviňárnu, jako jsem udělal já?“

A u této věty mi to došlo. Mužské vidění businessu je právě takové. Podnikání je pro muže obrazem boje. A je to v pořádku, muži to tak potřebují. Proto se vždycky prali, bojovali ve válkách, hráli fotbal – a ničili v podnikání konkurenci. Je to přirozené vyjádření jejich přirozené agresivity...

Já osobně si myslím, že pokud do toho vstoupí žena, tak ji to dříve nebo později začne ničit. Za prvé ta potřeba neustálého růstu a výsledků a zvyšování obratu často bez ohledu na přirozené plynutí a práci v klidu a bez tlaku. To je proti její přirozené cykličnosti, kterou má v DNA a v děloze. Žena ví, že všechno kolem nás i my samotní procházíme neustálým cyklem aktivity a odpočinku, růstu a poklesu, dne a noci, úspěchu a neúspěchu.

Za druhé žena nechce bojovat a ničit konkurenci. Ona ví, že konkurence je mýtus, protože každý z nás je ve skutečnosti jiný a každý z nás si najde své zákazníky a klienty. Ona vidí, že marketingové strategie na mnoha frontách přestávají fungovat, protože lidé nemají jen mozek, ale mají i srdce. A když nedáváme srdcem, lidé dříve nebo později od nás přestanou brát a nakupovat...

A tak ženy churaví a trpí syndromem vyhoření nebo chronické únavy. Protože někde uvnitř vědí, že současný svět možná spěje do záhuby a možná jenom prostě není příjemný k žití. Ale když si to nedokážou pojmenovat, není jim dobře. Dlouhodobě.

A pak to některé možná objeví a chtějí to změnit. A začnou o tom mluvit se svými muži a muži kolem. Jenže ti jim často ještě nerozumí. Tichý hlásek jemné krásné květiny: „Prosím, mohli bychom to zkusit jinak?“ zaniká v řevu motoru parního válce: „Ještě si podmaním tenhle kus světa!

A moudrá žena ani nechce s muži bojovat. Váží si jich za to, že jsou jiní než ona, miluje jejich mužskou energii, uchvacuje ji jejich síla a inspiruje ji jejich tah na branku. Ale není to její styl a ona tak dlouhodobě nemůže podnikat a žít. A tak moudrá žena hledá svůj ženský přístup a to, jak ho přidat k tomu mužskému. Protože jen tak je možné dosáhnout harmonie...

Jaké je tedy ženské podnikání? Je tu vůbec nějaké? Nějaké, které by se skutečně lišilo od toho mužského, ne ho jen kopírovalo v sukních?

Máte nějaké své zkušenosti? Podělte se o ně s námi v komentářích k tomuto článku...

Autor: Dana-Sofie Šlancarová | sobota 27.5.2017 8:35 | karma článku: 0.00 | přečteno: 5x

Další články blogera

Dana-Sofie Šlancarová

Když o vás partner(ka) nepečuje…

Proč míváme tak často pocit, že o nás náš partner nepečuje tak, jak bychom si představovali? Možná je to tím, že jeho jazyk péče je jiný... Objevte vztahový trik, který vám umožní začít vidět péči vašeho partnera...

11.7.2017 v 7:35 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

Dana-Sofie Šlancarová

Můj muž není WYSIWYG

Proč si muži a ženy nerozumějí? Protože každý z nás nějak jinak kóduje to, co chce svému partnerovi sdělit, ale na druhé straně nemusí dojít k plnému porozumění. Jak tedy na to?

27.6.2017 v 9:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 5 | Diskuse

Dana-Sofie Šlancarová

Když muže a ženu spojuje stejný záměr

Když muž zní stejně jako jeho žena a když jejich láska nemizí a neumírá, protože je spojuje stejný životní záměr: nejen tu přežít, ale ještě si to naplno užít, protože tenhle život na Zemi máme rozhodně jen jeden.

11.6.2017 v 9:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 4 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Libuse Palkova

Prý frčí vybělené frndy

Když jsem slyšela poprvé, že nejnovějším hitem v péči o krásu ženy je nechat si vybělit vagínu, myslela jsem, že je to nějaký vtip. Ale vypadá to, že to myslej vážně.

26.7.2017 v 21:21 | Karma článku: 20.66 | Přečteno: 1537 | Diskuse

Ladislava Šťastná

Jak to vnímám já: Když se řekne puberta – taky se vám orosí čelo?

Taky jste někdy v dospívání zapřemýšleli nad tím, zda vaši rodiče jsou ti vaši, když najednou po vás furt něco chtějí anebo vám furt něco zakazují a hodně toho nedovolí?

26.7.2017 v 20:20 | Karma článku: 7.75 | Přečteno: 195 | Diskuse

Olga Pavlíková

US army bez transsexuálů

Trump vykázal transgenderové osoby ze všech služeb v armádě, Obama jim tam před ním naopak uplatnění umožnil.

26.7.2017 v 19:35 | Karma článku: 25.10 | Přečteno: 495 | Diskuse

Jana Slaninová

Hirudoterapie: Leží tam lidi pokousaní pijavkami

Mám den dovolené, protože pijavkování se posledně u mého muže projevilo několikahodinovým vytékáním "krve". Že se jedná o krevní plazmu obarvenou krví, která tvoří rosolovité sraženiny a čistí tělo, jsem se dozvěděla dnes.

26.7.2017 v 19:19 | Karma článku: 8.06 | Přečteno: 261 | Diskuse

Renata Pospiechová

Letní vzpomínání II - Rumunsko

Uz jsem o něm letos psala, ale tak nějak se to vybavuje znovu. V 80. letech jsme se vydali i do Rumunska. V Bulharsku u moře jsme už byli, v NDR též, tak tentokrát na Mamaiu. Opět vlakem. A opět do hotelu. Jmenoval se Doina.

26.7.2017 v 18:06 | Karma článku: 11.39 | Přečteno: 254 | Diskuse
Počet článků 48 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 579

Jsem překladatelka, korektorka, fotografka, vydavatelka, spisovatelka, lektorka a koučka – a také matka a žena. Založila jsem projekt Cyklická žena®, který učí ženy o tom, co vždycky věděly: jak mohou využívat darů svého menstruačního cyklu ve svém životě i ve své práci – aby byly mnohem spokojenější, efektivnější, úspěšnější i šťastnější. Přeložila jsem a vydala knihu Mirandy Gray Cyklická žena a vydala už tři vlastní knihy: Balijský deník Cyklické ženy, 7 návyků efektivní Cyklické ženy a spolu s mým mužem Erikem Hutterem Návod na ženy. Více na www.dana-sofie.cz / www.cyklickazena.cz / www.navodnazeny.cz.

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.