Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

4 tipy a triky pro podzimní a premenstruační únavu

14. 10. 2016 0:00:00
Fáze ženského menstruačního cyklu by se daly přirovnat k ročním obdobím – a zrovna premenstruační fáze je velmi úzce spojena s podzimem... Jak na ni, aby byla pohodová? Objevte 4 tipy a triky pro podzimní a premenstruační únavu!

Napadlo vás někdy, že premenstruační fáze je velmi úzce spojena s podzimem? Že je to doba sklizně toho, co jsme za předchozí dobu zaseli a pěstovali (v dynamické a v ovulační fázi) – ale zároveň také doba toho, kdy se začínáme chystat – na zimní spánek? Kdy začínáme shazovat listy? Spouštět svou mízu do kořenů?

Vy, které jste četly knihu Mirandy Gray Rudý měsíc, to pravděpodobně víte, ale možná nevíte, že díky tomu, že je premenstruační fáze propojená s podzimem, že se mohou právě v tomto ročním období zhoršovat její příznaky. Začíná ubývat slunečního světla a nám i nám i dobré nálady, která nás dokáže jindy velmi dobře chránit před projevy premenstruačního syndromu v podobě přecitlivělosti, plačtivosti, zvýšené kritičnosti ke svému okolí i k sobě samé apod.

Často za zhoršení projevů může také to, že ignorujeme potřebu svého těla a přírody zpomalit a snažíme se v zaměstnání i doma vše držet na stejném tempu jako na jaře nebo v létě. Zvýšený stres je také jedním ze zásadních faktorů vedoucích k PMS.

Proto bych vám chtěla nabídnout 4 tipy a triky na to, jak se s podzimní a premenstruační únavou vypořádat:

1. Dovolte si odpočívat.

Částečně za to mohou hormony, částečně náš životní shon a spěch a popírání naší ženské podstaty, částečně naše nevyřešené problémy, které začnou v této fázi vylézat na povrch z podvědomí a dožadovat se naší pozornosti. To vše má za následek, že s postupující premenstruační fází cítíme výkyvy energie.

Potlačovat je kávou nebo jinými druhy stimulantů většinou nevede k dobrým výsledkům, alespoň z dlouhodobého hlediska. Mnohem lepší je dopřát tělu sluchu a vědomě začít zpomalovat ve chvíli, kdy je to třeba. Může to znamenat, že si dopřejete půl hodinku spánku ráno navíc nebo dvacet minut po obědě, máte-li tu možnost, nebo třeba odvoláte jednu aktivitu z nabitého odpoledne a večer si dopřejete půl hodinu v teplé vaně s příjemnou uvolňující vůní.

Může to znamenat, že si řeknete, že danou věc už ten den nedokončíte a nebudete za to cítit vinu, ale naopak se pochválíte, jak dokážete respektovat potřeby své fáze a svého těla – protože jako cyklické ženy už dobře víte, že se vám to vrátí a vyplatí!

Může to znamenat, že si jenom uvědomíte, že přišla premenstruační doba a že energetický útlum je v tuto chvíli přirozený a nebudete se snažit ho nějak překonávat, ale prostě ho přijmete.

2. Dejte sluchu zprávám z vašeho podvědomí.

Kdybychom to dokázali vidět na nějakém grafu, asi bychom se divili, kolik energie nám berou nevyřešené, zasuté věci, spory, problémy. Na určité úrovni našeho vědomí tyto záležitosti pořád jedou jako nevypnuté aplikace a sosají tak vzácné zdroje naší energie.

Došlo mi to naprosto jasně, když mi jeden můj chytrý a zkušený kamarád ukázal, jak se na iPhonu dají vypnout aplikace, které jsem používala. Najednou mi telefon vydržel o polovinu času déle!

Premenstruační fáze nám nabízí jedinečnou možnost nahlídnout do našeho podvědomí a vytáhnout tyto neřešené záležitosti na povrch. Nebojte se toho. Vytáhněte je ven a vypněte je. Buď tím, že je vyřešíte – nebo tím, že se s nimi jednou provždy rozloučíte, protože už je dávno řešit nepotřebujete. A možná vám to bude trvat ne jednu premenstruační fázi, ale ještě tu další a ještě tu další – ale věřte mi, i takto postupně stojí za to tyhle nevyřešené věci tahat ven a řešit je. Jednoho dne – a můžete to být velmi brzozjistíte, jak je vám i v PM fázi lehko na duši – a to je kýžený stav.

3. Tvořte rukama.

Po tisíce let byla naše práce spojena s prací rukou a s pohybem celého těla. Dnešní doba to výrazně změnila. Sedíme většinu doby na židlích a hýbeme maximálně prsty po klávesnici. A naše tělo trpí a trpí tím i náš mozek a dává nám chybné signály v podobě pocitů úzkosti, deprese, vnitřního tlaku apod.

Probouzíme se v teplých přehřátých panelákových bytech a jediná práce, kterou po ránu můžeme dělat (pokud nám tedy večer předtím neřádilo v bytě stádo slonů v podobě našich dětí;-), je ohřát si v rychlovarné konvici vodu na čaj – k čemuž je třeba jedno zmáčknutí... A přitom naše těla byla zvyklá a naše hlavy naprogramované na to vstát, zatopit, dojít pro vodu ke vzdálenému zdroji, dát ji vařit, dlouho čekat, než se uvaří...

Neříkám, že bychom se k tomu měli vracet. Ale říkám, že pro naši duševní pohodu (nejen) v menstruační fázi je dobré fyzicky pracovat, tvořit, dělat něco hmatatelného rukama a celým tělem. Výrazně to zabírá na všechny naše blbé nálady.

Já si při těchto příležitostech často vybavuju jednu scénu z románu Sekyra, kde Ludvík Vaculík píše, jak se se stavy deprese a frustrace vyrovnávala jeho maminka, prostá venkovská žena: Vzala motyku a šla okopávať zemáky.

Zkusme pár dní nestrkat nádobí do myčky a vědomě si užívat ten skvělý pocit, jak se nám hora špíny pod našima vlastníma rukama mění v čistoskvoucí nádobí, kuchyňskou linku a dřez. Zkusme si vzít papír a pastelky a jeden večer si malovat s dětmi. Využijme zvýšené kreativity této fáze a pusťme se třeba do změny našich vchodových dveří, aby k nám jimi podle feng shui proudila ta správná energie hojnosti a lásky a štěstí.

4. Dělejte to, co vás baví a naplňuje.

Pocity frustrace a kritičnosti v tomto období pomáhá zahánět také to, pokud si dovolíte dělat, co vás baví a naplňuje – a to jak v zaměstnání, tak ve volném čase. Já si například v tomto období víc čtu (to, co mne baví) – a v práci víc píšu (moje blogové články většinou vznikají právě v této kreativní, premenstruační fázi – včetně tohoto;-). Víc chodím běhat (dokud mám sílu) nebo se jen procházet (když mi zrovna dojde).

Víc si dopřávám sladkých jídel (čokoládu nevyjímaje). Víc si dopřávám tvořivých aktivit spojených s malováním nebo ruční výrobou něčeho hezkého a milého. A naučila jsem se dopřávat sluchu i nečekaným impulsům: i přes svou silnou únavu sednout na motorku a odjet se dobít na pláž k moři, přestože jízda na motorce balijským provozem pro někoho, kdo na ní sedí potřetí v životě, se rovná jasnému ohrožení života;-) (víc o tom píšu ve svém Balijském deníku Cyklické ženy). Zajít si něco koupit, i když zrovna mám pocit, že na to nemám peníze nebo že bot a kabelek mám opravdu dost. Nechat na půl dne práci prací a vyrazit do lesa, kde mi najednou přijdou nečekané nápady, které později vytěžím mnohem víc, než co bych dokázala při sezení v kanceláři. A tak dále.

ŽIJTE (s) CYKLEM A UŽÍVEJTE SI I PODZIM:-)!

text © 2013 Dana-Sofie Šlancarová

foto © pixabay.com

Autor: Dana-Sofie Šlancarová | pátek 14.10.2016 0:00 | karma článku: 10.76 | přečteno: 251x

Další články blogera

Dana-Sofie Šlancarová

Buďte negativní!

Pokud k něčemu cítíme negativní emoci, je to často o tom, že to opravdu máme změnit. Negativní emoce je vlastně taková naše kontrolka, která říká, že je něco v nepořádku a my se k tomu máme nějak postavit.

11.9.2017 v 9:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 3 | Diskuse

Dana-Sofie Šlancarová

Taky vám ve snu usekli hlavu?

Ačkoli se jí ten sen zdál před několika měsíci, když mi ho vyprávěla, ještě se třásla. A nebylo divu. Její sen nebyl příjemný ani trochu. Zdálo se jí totiž, že jí někdo chtěl useknout hlavu.

27.8.2017 v 8:27 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 5 | Diskuse

Dana-Sofie Šlancarová

Mají muži taky fáze?

Všimli jste si také toho tak častého faktu, že když vyrazíte na dovolenou, po pár dnech muži dostanou rýmu a kašlíček a ženy začnou menstruovat? O čem to asi svědčí?

13.8.2017 v 8:25 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 6 | Diskuse

Dana-Sofie Šlancarová

Housenka ve snu – fuj nebo skvělý? :-)

Možná taky patříte mezi lidi, kteří když náhodou začnou na veřejnosti vyprávět svůj sen z minulé noci, okolí si začne klepat na hlavu a zmiňovat jméno doktora Chocholouška. A co když se vám zdá o housenkách?

27.7.2017 v 8:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 4 | Diskuse

Další články z rubriky Ostatní

Libuse Palkova

Pomáhat a chránit

Kromě politiků jsou častým terčem lidové slovesné tvořivosti také policisté, a proto je v naší soutěži o hledání přiléhavého synonyma nemůžeme opominout.

23.9.2017 v 19:39 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 84 | Diskuse

Ivana Pavlisková

Náhradník

Mnozí to znáte. Někdo nemůže absolvovat nějaký program, který nejde zrušit, je zaplacený a je škoda ho nechat propadnout. Někdy to přímo kápne do noty a je z toho fajn „výlet“. A někdy? Škoda mluvit.

23.9.2017 v 18:48 | Karma článku: 10.44 | Přečteno: 156 | Diskuse

Jana Slaninová

Vůně drožďové pomazánky

Babička byla receptový experimentátor. Vždycky když dostala nový recept, šoupla si brýle na dálku na čelo, nasadila čtecí brýle a polohlasně luštila obsah. Takhle objevila třeba patizony.

23.9.2017 v 17:44 | Karma článku: 16.23 | Přečteno: 350 | Diskuse

Martin Mařák

Listy z Umwurfu

Umwurf si musíš najít sám, neboť k němu nevede žádná značená cesta, je prostě schovaný někde v hlubinách, či výšinách hor, uprostřed lesů, kde tě nebudou otravovat zástupy turistů a podobně.

23.9.2017 v 16:00 | Karma článku: 7.26 | Přečteno: 135 | Diskuse

Robert Brinda

Noční můra houbařů.

Kategorizuji houbaře: Takyhoubař - houbař - pan houbař - mykolog. Pan houbař by měl znát aspoň deset hub jedovatých a nejméně dvacet jedlých. Protože to splňuji, považuji se za pana houbaře. Občs mi ale zvědavost nedá a hledám:

23.9.2017 v 14:15 | Karma článku: 9.98 | Přečteno: 477 | Diskuse
Počet článků 52 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 540

Jsem překladatelka, korektorka, fotografka, vydavatelka, spisovatelka, lektorka a koučka – a také matka a žena. Založila jsem projekt Cyklická žena®, který učí ženy o tom, co vždycky věděly: jak mohou využívat darů svého menstruačního cyklu ve svém životě i ve své práci – aby byly mnohem spokojenější, efektivnější, úspěšnější i šťastnější. Přeložila jsem a vydala knihu Mirandy Gray Cyklická žena a vydala už tři vlastní knihy: Balijský deník Cyklické ženy, 7 návyků efektivní Cyklické ženy a spolu s mým mužem Erikem Hutterem Návod na ženy. Více na www.dana-sofie.cz / www.cyklickazena.cz / www.navodnazeny.cz.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.